Loading...
We ship in Europe
Your Cart 0
  • Subtotal
    €0.00

Will Baddeley @ Yama Bonsai Studio and JU SEI KAI clubdemo

Will Baddeley @ Yama Bonsai Studio and JU SEI KAI clubdemo
donderdag 14 januari 2016

When the workshops were finished with Will at Yama Bonsai Studio it was time for Will to do some work on a tree of a private costumer.

Will turned the ugly chunk of deadwood into a beautiful piece of deadwood with more movement and an older appearing.

progressie foto’s…

Progression pictures…

On this Tuesdaynight we had the charismatic Bonsaiartist Will Baddeley as guest..

This night Will worked on a little Prunus mahaleb (Weichseltree), a wild cherry specie that comes from Middle-East, Middle and South of Europe. This tree is a specie with hard wood and that’s why this specie is suitable to have deadwood.

Will masters a technique to create natural deadwood by carving above anyone.

For these techniques Will uses tools like a dremel or a Makita with brushes, carvingtools, saws,etc…

Also regular chisels, pliers and steelbrushes are used.

Will bewerkt dood hout partijen op dergelijke manieren zodat de tussenkomst van moeder natuur nodig is, weersinvloeden is een hele belangrijke pijler om het ideale te benaderen. Dus ook hier is tijd uw beste vriend, men kan geen topresultaat verwachten na enkel de menselijke inbreng.

Will creates deadwood in certain ways that tools and nature intervene together.

Weather influences are very important to create the ideal, so here is time your friend.

You can’t gain top result with only human interference.

First Will starts by searching for the nebari and the best front for this tree, after he did this he looks if any branches can be removed, by any doubt they will stay and go away at a later point.

Thereafter he starts to use his tools, it’s very important to go with the flow of the grain.

Dead branches get hollowed out, hollow areas are adjusted.

Playing with light exposure in hollow areas is also an important technique that one has to master, you can create depth in the deadwood, and with the right technique you create beautiful deadwood.

After biting the dust, Will starts to wire the tree.

What many people don’t know(yet) is that he also masters the art of shaping in his fingers.Especially native species I have seen him styling trees very strong that blew me from my socks .

For the rest I want to give some pointers:

Op deze dinsdagavond hadden we de charismatische bonsaiartiest Will Baddeley te gast. Will heeft een voorliefde voor inheemse boomsoorten en heeft onlangs nog de “The Sonderpreis Award” gewonnen voor de meest natuurlijke boom op een tentoonstelling in Manchester, nl. Bonsai Europa 2015.

Will has a love for most native tree species and recently won “the Sonderpreis Award” for most natural tree at the exhibition in Manchester, Bonsai Europa 2015.

Deze avond nam Will een kleine prunus mahaleb (Weichselboom) onder handen, een wilde kersensoort uit het Midden-Oosten en Midden- en Zuid-Europa. De plant heeft zeer hard hout en is daarom zeer geschikt voor zogenaamde “dood hout” techniek. Deze techniek beheerst Will als geen ander. Om het dood hout te creëren zoals het in de natuur voorkomt gebruikt Will elektrische gereedschappen zoals een dremel of een Makita rechte slijper waarop  dan freesjes , borsteltjes, zaagjes e.d. gezet worden voor allerhande technieken. Ook beiteltjes, tangen, staalborsteltjes worden gebruikt. Om de natuur zo goed mogelijk te imiteren hebben we diezelfde natuur ook nodig.

because we want to imitate a natural image we also need that same nature to create it.

Eerst begint Will met het vrijmaken van de wortelvoet om zo de best mogelijke voorkant uit te kiezen. Nadat deze is vastgelegd wordt er gekeken of er al takken kunnen verwijdert worden, bij twijfel blijven ze nog even aan de boom. Vervolgens gaat Will aan de slag met zijn tools. Bij het vormgeven van het dode hout is het erg belangrijk dat je met de flow meegaat, de natuurlijke richting van de boom. Men moet ook altijd(of toch veel) bewerken met de richting van de vezels van het hout mee, nooit haaks erop. Dode stompen worden uitgehold, holtes worden bewerkt. Het spelen met lichtinval in holtes is ook een heel belangrijke techniek die men onder de knie moet krijgen. Hiermee kan men diepte creëren in de boom en indien juist toegepast kan je echt mooie dood hout partijen creëren. Na het stof happen begint Will de boom in draad te zetten. Wat veel mensen (nog) niet weten is dat Will de kunst van het vormen ook zeer goed in de vingers heeft zitten. Vooral van inheemse soorten heb ik al sterke styleringen mogen meemaken van hem die mij van mijn sokken bliezen. Er hoeft bij deze boom niet veel bedraad te worden en dat is dan ook in een mum van tijd gebeurt. Het eindresultaat vind je hieronder!

There was not much wiring to do on this tree, so it happened in a short time, the end result you can find down here.

Voor de rest wil ik nog enkele tips meegeven:

http://wildwoodbonsai.blogspot.be/

http://yamabonsai.blogspot.be/

So that  was it then. I want to thank my good friend Will for taking such good care of our  club

I am Will Baddeley !!!

You’re a guest user that’s not logged in. Sign-in or register.